تزریق بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن و چین و چروک

تاثیرات تزریق بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن

مرکز تخصصی دکتر مصطفی مهدوی نیا | تاثیرات تزریق بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن

قطعا بسیاری از افراد در رابطه با درمان میگرن با بوتاکس پیشانی اطلاعی ندارند و زمانی که به آنها گفته می‌ شود تزریق بوتاکس می‌ تواند برای درمان سردرد و میگرن استفاده شود، تعجب می کنند. نکته جالب بوتاکس این است که می‌ تواند از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری کند. یکی از پرکاربردترین اختراعات علمی عصر مدرن، بوتاکس است که به عنوان یک روش زیبایی و درمانی شناخته می‌ شود.

اکثر افراد بوتاکس را به واسطه تاثیر زیبایی که بر روی پوست دارد می شناسند. در حالی که این ماده شگفت انگیز می‌ تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را هم درمان کند. یکی از جدیدترین کاربردهای آن، درمان میگرن با بوتاکس پیشانی است. تحقیقات نشان داده‌ اند که یک میلیارد نفر در سراسر دنیا به این مشکل دچار هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به تاثیرات تزریق بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن بپردازیم‌‌.

نقاطی که تزریق بوتاکس پیشانی که برای درمان میگرن

بوتاکس یک سم به نام سم بوتولینوم است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. از این سم برای فلج کردن موقتی عضلات استفاده می‌ شود. کاربرد عمده بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت است؛ چون این ماده می‌ تواند حرکت عضلانی را کاهش دهد و از چروک شدن پوست جلوگیری نماید. اما تحقیقاتی که در سال‌ های اخیر انجام شده نشان داده‌ اند که درمان میگرن با بوتاکس پیشانی نیز امکان پذیر است.

تحقیقات به این صورت بودند که افرادی که برای کاهش چین و چروک بوتاکس دریافت کرده بودند، متوجه بهبود علائم میگرن خود شدند. سپس محققان بر روی این مسئله تحقیق کردند و متوجه درمان میگرن با بوتاکس پیشانی شدند. آزمایشاتی که بر روی این ماده انجام شد نشان دادند که بوتاکس بر روی افراد مبتلا به میگرن مزمن تاثیر شگفت انگیزی دارد و می‌ تواند تعداد روزهای میگرن و سردرد آن ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

در نهایت سازمان FDA درمان میگرن با بوتاکس پیشانی را تایید کرد. درمان میگرن با بوتاکس پیشانی برای افرادی به کار می‌ رود که حداقل ۱۵ روز در ماه سردرد دارند و این دردها حداقل ۴ ساعت طول می‌ کشند.‌ این بیماران هر سه ماه یک بار باید برای تزریق بوتاکس اقدام کنند. معمولا این ماده به عضلات پیشانی، شقیقه ها، پشت سر، شانه‌ ها و گردن تزریق خواهد شد. نقاط تزریق بوتاکس برای درمان میگرن شامل ۳۱ نقطه در سر و گردن هستند و هر جلسه، تزریق کمتر از ۱۰ دقیقه به طول می‌ انجامد.

بهترین بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن کدام برند است؟

سوالی که اکثر بیماران در رابطه با درمان میگرن با بوتاکس پیشانی می‌ پرسند این است که کدام برند مناسب‌ تر است؟ پیش از هر چیز باید بدانید که بوتاکس نام یک برند تجاری است، اما با گذشت زمان این ماده با نام بوتاکس شناخته شد. چون قدیمی ترین برند این دارو بوتاکس نام داشت، به همه برندهایی که بعد از آن تولید شدند نیز بوتاکس گفته شد.

این برند محصول کشور آمریکا است، اما در کشور ما وجود ندارد. این ماده برندهای دیگری مانند دیسپورت، زئومین، نورونوکس و … هم دارد. در ادامه به معرفی بهترین برندها برای درمان میگرن با بوتاکس پیشانی می پردازیم:

دیسپورت

بوتاکس دیسپورت نوعی نورومدولاتور است که با بی‌ حس کردن عضلات، انقباض آن ها را کاهش می‌ دهد. زمانی که بوتاکس دیسپورت به عضلات تزریق می‌ شود، پوست بالای آن ها بدون چین و چروک و صاف خواهد شد. اکثر بیماران ۵ روز بعد از تزریق، نتایج این ماده را می‌ بینند. ماندگاری و تاثیرگذاری بوتاکس دیسپورت بالا است و نتیجه آن به مدت تقریبا ۶ ماه بر روی صورت باقی خواهد ماند. همین مسئله باعث شده است که این برند نه تنها بین مردم، بلکه بین پزشکان نیز محبوبیت زیادی داشته باشد.

دلیل دیگر محبوبیت این بوتاکس نسبت به انواع دیگر آن این است که در نواحی تزریق، قابلیت پخش زیادی دارد. به عبارت دیگر به تزریق کمی نیاز دارد؛ در حالی که در صورت استفاده از سایر برندها، برای دستیابی به نتیجه مشابه باید تزریق بیشتری انجام شود. این ویژگی شگفت انگیز باعث شده است که دیسپورت به یک بوتاکس منحصر به فرد تبدیل شود.

دیسپورت یکی از بهترین برندها برای درمان میگرن با بوتاکس پیشانی است. تحقیقات نشان داده‌ اند که تزریق دیسپورت می‌ تواند نوروترانسمیتر های حامل سیگنال‌ های درد را متوقف کند. در واقع سیگنال‌ های عصبی در طول نورون‌ ها در حال حرکت هستند. نورون مانند یک جاده می‌ ماند و سیگنال عصبی را به مقصد می‌ رساند. تزریق دیسپورت باعث می‌ شود که گیرنده‌ ها قبل از اینکه به مقصد برسند متوقف شوند؛ در نتیجه سردرد اتفاق نخواهد افتاد.

تزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان میگرن

زئومین

بوتاکس زئومین توسط کشور آلمان تولید شده است و اولین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این بوتاکس نه تنها برای اهداف زیبایی تاییدیه دریافت کرده است؛ بلکه موفق به دریافت تاییدیه برای درمان بیماری‌ هایی مانند دیستونی گردن، بلفارواسپاسم و میگرن هم شد. همین مسئله باعث شد که زئومین به یک بوتاکس همه کاره و محبوب تبدیل شود. نکته جالبی که در رابطه با فرمولاسیون این بوتاکس وجود دارد این است که به دلیل خلوص بالا، هیچ افزودنی دیگری ندارد و استفاده از آن معمولا منجر به تولید آنتی بادی در بدن نخواهد شد.

به عبارت دیگر برخلاف سایر برندهای بوتاکس، بدن شما به زئومین واکنش آلرژیک یا مقاومت نشان نمی‌ دهد و می‌ توانید اثر شگفت انگیز آن را بدون بروز عوارض جانبی ببینید. برخی دیگر از مطالعات نیز نشان داده‌ اند که این بوتاکس ماندگاری بالا و بهبودی سریع خواهد داشت. بسیاری از پزشکان برای درمان میگرن با بوتاکس پیشانی از برند زئومین استفاده می‌ کنند؛ چرا که این برند خواص درمانی زیادی دارد.

طول درمان میگرن با بوتاکس پیشانی چقدر است؟

برای درمان میگرن با بوتاکس پیشانی باید هر سه ماه یک بار اقدام کنید. این طول درمان توسط انجمن سردرد آمریکا توصیه شده است. در هر جلسه نباید به میزان زیاد بوتاکس تزریق شود؛ چون این ماده نوعی سم است و مقدار زیاد آن می تواند منجر به تولید آنتی بادی علیه آن شود. این آنتی بادی ها در عملکرد بوتاکس اختلال ایجاد می کنند و از عملکرد صحیح بوتاکس هایی که در آینده تزریق می شوند هم جلوگیری خواهند کرد.

برخی از افراد تنها درمان میگرن با بوتاکس پیشانی را انتخاب می کنند تا سردردهای مزمن خود را تا حد ممکن کنترل نمایند. با این وجود برخی دیگر از افراد نیز برای جلوگیری از حملات میگرن به مراقبت های بیشتر مانند مصرف داروهای مختلف نیاز خواهند داشت. این داروها شامل برخی داروهای ضد تشنجی، برخی آنتی‌ دپرسانت‌ ها و داروهای قلبی مثل کلسیم کانال باز کننده و بتا بلوکرها هستند. مصرف این داروها می تواند در زمان حمله میگرن و سردرد موثر واقع شود.

مقایسه درمان میگرن با بوتاکس پیشانی با سایر درمان ها

سوالی که اکثر بیماران مبتلا به میگرن می پرسند این است که درمان قطعی میگرن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این مشکل درمان قطعی ندارد و تاکنون روشی که بتواند به طور کامل میگرن را برطرف کند، به وجود نیامده است. تلاش های بی وقفه پزشکان و محققان باعث شده که برای کاهش و مدیریت درد این مشکل، راهکارهای دارویی و عملی یافت شود. به بیماران مبتلا به میگرن پیشنهاد می شود قبل از شروع درد، با روش های مختلف آن را برطرف کنند و بعد از شروع سردرد، آن را مدیریت نمایند تا شدتش افزایش نیابد‌.

روش های مختلفی برای بهبود علائم میگرن وجود دارد؛ برای مثال استفاده از داروهای میگرن، درمان خانگی، درمان با طب سنتی و درمان میگرن با بوتاکس پیشانی. شاید این راهکارها درمان دائمی میگرن را به همراه نداشته باشند؛ اما اکثر بیماران بین ۳۰ الی ۷۰ درصد بهبودی را تجربه کرده اند‌. این بیماری می تواند زندگی فرد را با اختلال روبرو کند. بنابراین نباید به این دردها عادت کنید و به طور کلی از انجام درمان منصرف شوید. تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به میگرن بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارند‌.

درمان میگرن با بوتاکس پیشانی در مقایسه با سایر روش های درمان این مشکل بهتر خواهد بود. چرا که مانند مصرف دارو یا محصولات طب سنتی نیازی به استفاده مداوم ندارد و با یک بار تزریق تا مدت ها از درد میگرن در امان می مانید. علاوه بر این همزمان با تزریق فیلر برای درمان میگرن، پوست شما جوانی و زیبایی بیشتری پیدا می کند.

آیا تزریق بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن خطرناک است؟

همانطور که گفته شد می توان برای درمان میگرن از بوتاکس پیشانی استفاده کرد. این روش یکی از محبوب‌ ترین روش های درمانی میگرن در بین پزشکان و بیماران است. درمان میگرن با بوتاکس پیشانی دارای تاییدیه های زیادی است؛ بنابراین خطری برای فرد ایجاد نخواهد کرد. البته این روش نیز مانند سایر روش های کم تهاجمی ممکن است عوارض جانبی اندکی به دنبال داشته باشد که این عوارض جانبی به شرح زیر هستند:

• ممکن است در ناحیه تزریق میزان کمی تورم، کبودی یا درد را تجربه نمایید.
  • یکی از شایع ترین عوارضی که بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن دیده می شود، سردرد و گردن درد است.
  • گاهی اوقات عوارض این روش در برخی افراد به شکل علائم آنفولانزا خود را نشان می‌ دهند.