تصویر یه خانم زیبا که داره ژل تزریق می کنه

نحوه درمان نکروز بعد از تزریق ژل

مرکز تخصصی دکتر مصطفی مهدوی نیا | نحوه درمان نکروز بعد از تزریق ژل

اما نحوه در مان نکروز بعد از تزریق ژل چیست؟ نکروز بعد از تزریق ژل، یکی از عوارضی است که ممکن است پس از تزریق بروز کند. اعمال زیبایی مختلف نظیر تزریق ژل، در سال‌های اخیر گسترش زیادی یافته‌اند. هر کدام از اعمال زیبایی می‌توانند با عوارضی همراه باشند و تزریق ژل نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از عوارضی که پس از تزریق ژل بروز می‌کنند، کاملاً طبیعی بوده و خود به خود پس از چند روز رفع می‌شوند. اما برخی دیگر از عوارض طبیعی نیستند و می‌توانند فرد را دچار مشکلات زیادی کنند. یکی از این عوارض ایسکمی است که در صورت عدم توجه پزشک، می‌تواند به نکروز منجر شود.

نکروز بعد از تزریق ژل چیست؟

اما حال به این می پردازیم که نکروز بعد از تزریق زل چیست؟ گفتیم یکی از عوارض مهمی که پس از تزریق ژل ممکن است برای فرد پیش بیاید، ایسکمی است.گاهی ژل در داخل عروق تزریق می‌شود و یا نحوه تزریق آن ممکن است به صورتی باشد که به عروق و شریان‌های آن منطقه، فشار بیش از حدی وارد کند. این فشار جریان خون را مسدود کرده و در صورتی که پزشک متوجه این موضوع نشود، ایجاد نکروز بعد از تزریق ژل خواهد کرد.

مسدود شدن ناحیه تحت درمان، موجب ایجاد اختلال در فرایند خونرسانی به بافت خواهد شد؛ در نتیجه ممکن است شاهد تغییرات بافتی در ناحیه تحت درمان شویم که از عدم خونرسانی صحیح ناشی می‌شود. البته اگر پزشک هنگام کار به موقع متوجه این موضوع شود، می‌تواند با اقداماتی مانند ماساژ و یا تزریق آنزیم، از نکروز جلوگیری کند.

فرد تحت درمان باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشد که در صورت ایجاد سفیدی و یا سفیدی و قرمزی با هم در موضع مورد نظر، درنگ نکرده و حتماً به سرعت به پزشک خود مراجعه نماید. دقت کنید که نکروز پیشامدی نیست که هر دکتری بتواند آن را رفع کند؛ بلکه رفع این موضوع حتماً باید توسط یک پزشک متخصص حرفه‌ای انجام گیرد. در غیر این صورت ممکن است منجر به ایجاد آسیب‌های بیشتری شود.

علائم نکروز بعد از تزریق ژل

علائم نکروز بعد از تزریق ژل را می‌توانیم به دو بخش علائم اولیه و علائم ثانویه تقسیم کنیم. در علائم اولیه ما شاهد مواردی مانند درد شدید در اطراف ناحیه تحت درمان خواهیم بود. همچنین ممکن است ضایعاتی مانند جوش در اطراف ناحیه مورد نظر ایجاد شوند. رنگ پوست ناحیه تحت درمان نیز تغییر کرده و به رنگ‌های سفید و یا کبود در خواهد آمد.

حال در علائم ثانویه این تغییر رنگ شدیدتر و کبودی بیشتر خواهد شد. همچنین مقداری رنگ‌پریدگی در پوست اطراف ناحیه تحت درمان مشاهده می‌شود. از دیگر علائمی که ممکن است در ایسکمی و نکروز با آن مواجه شویم، تشکیل پسچول یا زخم‌های پوستی در محل مورد تزریق قرار گرفته است.

تصویر مربوط به یک خانم است که بینی و لبش بعد از تزریق کبود شده و نکروز شده

راه و روش های درمان نکروز بعد از تزریق ژل

در اینجا به راه و روش های درمان نکروز بعد از تزریق ژل اشاره می کنیم. درمان نکروز بعد از تزریق ژل به این صورت است که پزشک با مشاهده علائم اولیه مانند درد و یا سفید شدن ناحیه مورد تزریق، متوجه می‌شود که احتمالاً جریان خون در قسمت مورد نظر دچار اختلال شده است. اولین قدم برای رفع این مشکل این است که هیچ تزریق دیگری در این محل انجام نگرفته و پزشک سعی کند در صورت امکان، قسمت مورد نظر را آسپیره کند. یکی دیگر از اقدامات مفیدی که برای درمان نکروز انجام می‌گیرد، ماساژ ناحیه مورد نظر است. ماساژ کمک می‌کند که جریان خون تحریک شده و قدری بهبود یابد.

این موضوع موجب می‌شود که مسدودیتی که در رگ‌ها در اثر ماده یا ژل مورد نظر به وجود آمده است، برطرف شود. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به بهبود ایسکمی و نکروز شود، حرارت است. حرارت و گرما با باز کردن عروق، جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می‌دهند. همچنین زدن ضربه‌های خفیف و کوچک در ناحیه تحت درمان، می‌تواند به کاهش نکروز منجر شود. از آنجایی که نکروز می‌تواند به ایجاد آمبولی‌هایی در داخل شریان‌های محل مورد نظر منجر شود، ضربه زدن می‌تواند این آمبولی‌ها را از رگ خارج کند.

در صورتی که نکروز در اثر تزریق فیلرهای اسید هیالورونیک ایجاد شده باشد، تزریق هیالورونیداز می‌تواند این مشکل را برطرف کند. از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان دارو مصرف کرد، پماد نیتروگلیسیرین یا همان گلیسریل تری نیترات است. این پماد عروق موجود در ناحیه تحت درمان را باز کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. پماد نیتروگلیسیرین در واقع همان پماد رکتول کتوژنیک است که برچسب ندارد. این پماد را می‌توان بر روی ناحیه تحت درمان اعمال کرده و بر روی آن یک پانسمان قرار داد و تا چند روز این کار را تکرار کرد.

در مورد پماد نیتروگلیسیرین باید دو نکته را مد نظر قرار دهید. اولین نکته این است که این پماد ممکن است به ایجاد یک سری واکنش‌های پوستی، تحریک و یا آریتم منجر شود. همچنین در صورتی که بخواهید از این پماد استفاده کنید، باید به مدت ۱۲ ساعت آن را اعمال کرده و در ۱۲ ساعت باقی مانده از شبانه روز، پماد و پانسمان را بردارید. این کار باید تا زمانی که بهبود بالینی در ناحیه مورد نظر ایجاد شود ادامه یابد. یکی دیگر از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان نکروز بعد از تزریق ژل تجویز کند، آسپرین است.

آسپرین می‌تواند با تجمع پلاکت‌ها در قسمت تحت درمان، از ایجاد لخته و انسداد رگ‌های خونی جلوگیری کند. از دیگر داروهای مورد استفاده قرار گرفته برای رفع نکروز، آنتی بیوتیک‌ها هستند. از آنجایی که نکروز شامل یک سری سلول‌ها و بافت‌های مرده است، در نتیجه ممکن است در ناحیه مورد نظر عفونت‌های ثانویه ایجاد شوند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند از ایجاد این عفونت‌ها جلوگیری کرده و یا در صورت ایجاد، آنها را رفع کند‌. حال اینکه بیمار باید آنتی بیوتیک موضعی مصرف کند یا خوراکی، بستگی به میزان و وسعت نکرو در ناحیه مورد نظر دارد.

نکته مهم در خصوص نکروز این است که اگر به موقع برای درمان آن اقدام کنید، تغییرات ناشی از آن قابل برگشت هستند. اما این موضوع مهم را باید در داشته باشید که همانطور که قبلاً گفتیم، نکروز در اثر عدم توجه پزشک می‌تواند ایجاد شود؛ بنابراین برای انجام هر گونه عمل زیبایی، حتماً از پزشکان متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید. به‌خصوص اعمالی که قرار است با تزریق انجام گیرند؛ زیرا هر گونه اشتباهی در تزریق، می‌تواند فرد را با عوارض زیادی روبرو کند.