مرکز تخصصی دکتر مصطفی مهدوی نیا | تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

برای دریافت نوبت یا مشاوره فرم زیر را پر کنید

جهت دریافت نوبت یا مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آن ها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع می باشد.

رفع سردرد شدید با تزریق بوتاکس

پزشک متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی شواهد و مدارک بیمار و انجام معاینات پزشکی تشخیص می دهد که این متد درمان مناسبی برای سردرد شما هست یا نه، این روش درمان بسیار مناسبی برای بیمارانی است که از میگرن مزمن رنج می برند.

همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر است ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردردهای دوران پریودی و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

در مطالعه ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد ۸۰ درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده اند. حدود ۶۰% بیماران تزریق بوتاکس به درمان سردرد یا بوتاکس را عالی گزارش کرده اند، بطوریکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است، در حدود ۱۹,۵% بیماران کمی بهتر شده است و ۲۰ درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده اند. تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود.

طول اثر بوتاکس حدود ۳ ماه (حداقل دو ماه و حداکثر۵ ماه) است و بعد از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی گفته شده که با تکرار  تزریق ها، طول این مدت بیشتر شده و در بعضی موارد بعد از ۵ بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد از بین میرود.

تاثیر بوتاکس در درمان میگرن بعد از ۵-۴ روز از زمان تزریق بوتاکس شروع می شود و در عرض ۲ هفته به پیک اثر خود میرسد.

هزینه تزریق بوتاکس میگرن چقدر است ؟

این سوالی است که برای اکثر بیماران مبتلا به میگرن مزمن ( Chronic Migraine ) که به مرکز تخصصی مراجعه می کنند و اندیکاسیون تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را دارند پیش می آید.

وقتی متخصص، تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را به عنوان بهترین درمان میگرن به شما پیشنهاد می کند، مساله بعدی هزینه تزریق برای درمان میگرن است.

از آنجایی که علائم میگرن در هر بیمار متفاوت است و محل های درد در همه بیماران میگرن یکسان نیست، آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار متفاوت است. آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن طبق پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود، بنابراین براساس میزان داروی بوتاکس مصرف شده و تعداد نقاط تزریق ، هزینه تزریق بوتاکس میگرن برای هر بیمار متفاوت است .

یادآوری می شود تزریق بوتاکس تخصصی برای درمان میگرن حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب که از آناتومی عروق و اعصاب و عضلات محل تزریق مطلع است انجام شود.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میگرن

۱- از خم کردن سر و گردن به پایین تا ۴ ساعت جدا خودداری کنید.

۲- تا ۲۴ ساعت از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق بپرهیزید.

۳- از شستشوی صورت تا ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس خودداری نمایید.

۴-استعمال دخانیات، قلیان و سیگار و … تاثیر بوتاکس را در بیماران مبتلا به میگرن کم می کند.

۵- از انجام فعالیتهای ورزشی، سونا، جکوزی و بخور تا ۲۴ ساعت بپرهیزید.

۶- تا یک ساعت مرتب پیشانی را چروک بیندازید و اخم نمایید تا بوتاکس بهتر جذب شود.

۷-بعد از تزریق بوتاکس تخصصی میگرن به مدت ۲۰ دقیقه در مرکز تزریق بمانید و در صورت بروز عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

کاربرد درمانی تزریق بوتاکس از چه زمانی آغاز شد

همه ما شنیده ایم که از بوتاکس برای صاف کردن چین و چروک پیشانی استفاده می شود. اما از بوتاکس برای تسکین بیماری های مزمن هم استفاده می شود.

در سال ۲۰۱۰، استفاده از بوتاکس برای میگرن مزمن مورد تایید قرار گرفت و استفاده از آن برای بسیاری از بیماران نتیجه بخش بوده است.

تزریق بوتاکس برای میگرن

قبل از استفاده از این روش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

روش تزریق بوتاکس تنها برای سردرد میگرن دارای تاییدیه ی سازمان غذا و داروی امریکا می باشد. سردردی که ۱۵ روز در ماه یا بیشتر، شخص را درگیر میکند.

به گفته یکی از متخصصان مغز و اعصاب در کالیفرنیا، هرچه این نوع سردرد تکرار بیشتری داشته باشد ، بیمار نتیجه بهتری از بوتاکس خواهد گرفت. روش بوتاکس برای کسانی که کمتر از ۱۵ روز در ماه دچار سردرد میشوند، پیشنهاد نمی شود.

بوتاکس فرمی از سم بوتولینوم است. یک نوروتوکسین که با باکتری تولید میشود و بیماری بوتولیسم ( مسمومیت غذایی حاد) را ایجاد میکند.

وقتی سم بوتولینوم بوتاکس ،خالص میشود و با دوز بسیار پایین در محلی خاص مورد استفاده قرار میگیرد، بطور موقت برای حداکثر سه ماه ، انقباض ماهیچه ها را کاهش میدهد.

بوتاکس در اطراف فیبرهای دردناکی که در سردرد درگیر هستند تزریق میگردد و به پایانه های عصبی اطراف محلی که تزریق شده ورود پیدا میکند و رها سازی مواد شیمیایی درگیر در انتقال درد را متوقف میکند. این عمل مانع از فعال سازی شبکه های درد در مغز میگردد. بوتاکس مانع از سردرد های میگرنی، پیش از شروع آنها میشود، اما این کار به زمان نیاز دارد. پزشکان متخصص ما به دنبال روش های درمانی دوم و سومی هستند که بتوانند اثر بخشی درمان را به حداکثر برسانند.

طبق گفته ی بیماران، افزایش تعداد چرخه های درمان، تاثیر مثبتی بر چین و چروک ها داشته است و این موضوع در سردرد های میگرنی هم صادق است.

شروع اثر بوتاکس حدود ۲ هفته طول میکشد و طبق گزارش بیماران، دو عمل بوتاکس، تعداد روزهای همراه با سردرد را تا حدا‌کثر ، ۵۰ درصد کاهش داده است.

کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس

استفاده از بوتاکس در سردردهای مزمن میگرن، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال به بالا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

استفاده از بوتاکس برای کودکان و نوجوانان یک درمان بدون مجوز به شمار میرود. واین به این معنی است که یک پزشک میتواند آن را تجویز کند اما بیمه های تکمیلی احتمالا پرداختی بابت آن انجام نمیدهند.

پزشک متخصص تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

چنانچه شما قصد درمان میگرن از طریق تزریق بوتاکس را دارید، باید به دنبال یک متخصص سردرد یا اورولوژیست باشید. که با اخذ نوبت از کلینیک سردرد تهران می توانید وقت رزرو کرده و زیر نظر متخصصین ما قرار بگیرید.

درمان سردرد با تزریق بوتاکس به چه شکلی انجام میشود؟

زمانی که شما اولین درمان با بوتاکس را تجربه میکنید حدود ۲۰ دقیقه زمان خواهد گرفت. پزشک از سوزن های خیلی ریز استفاده میکند و شما حس میکنید ‌ که با نوک سوزن پوستتان خراشیده میشود. پزشک مقدار کمی بوتاکس را بطور سطحی به ماهیچه ی پوست وارد میکند. در هر درمان ۳۱ تزریق، در هفت ناحیه ی اصلی سر و گردن انجام میشود. متداول ترین اثر جانبی تزریق بوتاکس، زخم گردن است که برای تسکین درد آن میتوان از پک یخ بر روی آن استفاده کرد. در صورتی که بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه سردرد های شما بازگشت میتوانید تزریق بوتاکس را تجدید نمایید؛ با هر بار تجدید تزریق بوتاکس تعداد و شدت سردردهای میگرنی کمتر خواهد و در برخی افراد بعد از ۵ تا ۶ بار تزریق سر دردها به طور کامل از بین می روند.