تزریق فیلر
عکس دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

فرم رزرو نوبت و مشاوره تخصصی
آنچه می خوانید:
اشتراک گذاری صفحه
همچنین بخوانید
مرکز تخصصی دکتر مصطفی مهدوی نیا | آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

سوالی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟  امروزه بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌ ها از موهای زائد خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای از بین بردن همیشگی آنها می‌ باشند. دقت داشته باشید که روش‌ های مختلفی جهت از بین بردن موهای زائد وجود دارد؛ ولی اغلب آنها به صورت موقتی بوده و در طولانی مدت سبب از بین رفتن بافت پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌ شود.

لیزر یکی از روش‌ های پرطرفدار و محبوب از بین برنده دائمی موهای زائد است. با این حال بسیاری از افراد تصور می‌ کنند این روش سرطان زا بوده و سبب بروز مشکلات مختلف می‌ شود. به همین دلیل در ادامه این مطلب از کلینیک دکتر مهدوی نیا قصد داریم توضیحاتی در این خصوص ارائه دهیم.

عملکرد دستگاه های لیزر چگونه است؟

لیزر در واقع یک اشعه نوری بسیار قوی است که ریشه موها را به صورت دائمی از بین می‌ برد. به این صورت که اشعه لیزر از طریق بافت‌ های پوست به فولیکول مو رسیده و پیاز مو را می‌ سوزاند. به خاطر داشته باشید که برای از بین رفتن قطعی موها باید هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید تا از رویش مجدد پیاز مو جلوگیری شود.

دقت داشته باشید که لیزر پوست باید حتما در کلینیک‌ های معتبر پوست و مو که دارای مجوز‌های رسمی از وزارت بهداشت دارند، صورت بگیرد. در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به پوست وجود خواهد داشت. البته که برای لیزر کردن توجه به حداقل سن انجام لیزر نیز مهم می باشد.

مزیت های لیزر کردن موهای زائد

این روش درمانی دارای مزایا و ویژگی‌ های مثبت بسیاری می‌ باشد. به همین دلیل در بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است. در ادامه به مهم‌ ترین مزایای استفاده از لیزر اشاره خواهیم داشت:

  1. از بین رفتن قطعی موهای زائد بدن
  2. عدم ایجاد درد و سوزش
  3. قابل استفاده برای هر نقطه‌ ای از بدن از جمله صورت

همانطور که اشاره شد، از بین بردن موهای زائد بدن تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد شده است. لیزر برای افرادی که می‌ خواهند بدون دردسر موهای زائد بدن خود را از بین ببرند، می‌ تواند گزینه‌ ای ایده آل باشد. ولی فراموش نکنید که این کار حتما به یک پزشک حرفه‌ ای واگذار کنید. همچنین در رابطه با تعداد جلسات لیزر موهای زائد نیز باید گفت که عواملی مختلفی این موضوع را تعیین می کند.

۴ تا از معایب لیزر کردن موهای زائد

لیزر در کنار ویژگی‌ ها و مزایای خود، دارای معایبی نیز هستند. از مهم‌ ترین معایب لیزر می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. هزینه این روش در مقایسه با روش‌ هایی مانند اپیلاسیون، کرم‌های موبر، تیغ‌های موجود در بازار و … بیشتر است.
  2. برای از بین بردن دائمی موهای زائد چندین بار باید لیزر انجام دهید. همین مسئله سبب افزایش هزینه‌ ها نیز می‌شود.
  3. در فرآیند لیزر رنگ پوست و جنس مو از اهمیت فراوانی برخوردار است. به عنوان مثال افرادی که دارای پوست تیره هستند، ممکن است پزشک نتواند جنس مو و تعداد آن‌ها را تشخیص دهد. به همین دلیل این روش برای افرادی که دارای پوست روشن هستند، موثر است.
  4. عمل لیزر را حتما باید در کلینیک‌های معتبر و حرفه‌ ای انجام دهید. در غیر این صورت امکان بروز عوارض مختلفی همچون بیماری‌ های پوستی و … وجود دارد.

عوارض لیزر موهای زائددیگر خطرات استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند لیزر موهای زائد سبب بروز بیماری سرطان می‌ شود. ولی باید بدانید که طبق بررسی‌ های صورت گرفته، شواهدی مبنی بر بروز سرطان و عوارض شدید به دست نیامده است. البته در برخی موارد، استفاده از این روش سبب بروز عوارضی نه چندان جدی می‌ شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که انجام لیزر نزد افراد حرفه‌ ای و آموزش دیده می‌ تواند عوارض را به حداقل برساند. در ادامه این عوارض را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم. همچنین باید به این نکته توجه بشود که استفاده از دستگاه های لیزر غیر استاندارد باعث عوارض بیشتری برای لیزر می شود.

قرمزی و تحریک پوست

در بعضی موارد از بین بردن مو به وسیله لیزر موهای زائد سبب تحریک موقتی پوست می‌ شود. یعنی امکان قرمزی و تورم جزئی ناحیه تحت درمان وجود دارد. ولی توجه داشته باشید که این عوارض جزئی بوده و به سرعت برطرف می‌ شود. به همین دلیل نیازی به نگرانی نیست.

در واقع این عوارض مشابه اثرات سایر روش‌ های اصلاح موهای زائد مثل اپیلاسیون می‌ باشد. معمولا پزشک و یا اپراتوری که این کار برای شما انجام می‌ دهد، با تکیه به تجربه و مهارت خود و استفاده از ژل‌ های ضد حساسیت، می تواند این عوارض را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

به صورت کلی علائم تحریک پوستی پس از چند ساعت به طور کامل از بین می‌‌‌‌‌‌ روند. همچنین افراد می‌ توانند برای کاهش تورم و هر گونه درد و سوزش از کمپرس یخ استفاده کنند. با این وجود اگر علائم غیر معمولی مشاهده کردید و یا عوارض بدتر شد، توصیه می‌ کنیم به پزشک خود مراجعه کنید.

تغییر رنگدانه‌ های پوست

پوست ناحیه تحت درمان بعضی از افراد بعد از لیزر کمی روشن و یا کمی تیره می‌ شود. در صورتی که پوست فرد روشن باشد، امکان ظاهر شدن لکه‌ های تیره ناشی از لیزر بر روی پوست وجود دارد. افرادی هم که پوست تیره دارند، ممکن است لکه‌ های سفیدی روی پوستشان ظاهر شود.

با این وجود باید بدانید که عوارضی همچون تحریک پوست و التهاب آن، کاملا موقتی بوده و نیازی به نگرانی ندارند. دقت داشته باشید که به وجود آمدن تغییراتی در رنگدانه پوست به ندرت اتفاق می‌ افتد و از جمله مهم‌ ترین عوارض لیزر موهای زائد به حساب می‌‌‌‌‌‌ آید. منظور از تغییر رنگدانه همان به وجود آمدن لکه‌ های تیره و روشن روی پوست است.

خطر بروز سرطان بعد از لیزر مو های زائد

شاید شما هم در مورد بروز بیماری سرطان با لیزر موهای زائد نگرانی‌هایی داشته باشید. ولی در پاسخ باید بگوییم که لیزر موهای زائد اصلا موجب بروز بیماری همچون سرطان نمی‌ شود. در واقع لیزر از جمله رایج‌ ترین و معمول‌ ترین روش‌ های درمانی جهت از بین بردن موهای زائد بدن، خال، زگیل و … است. از جمله مهم ترین دستگاه های لیزری که در حال حاضر طرفداران بسیاری ارد می توان به دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا اشاره کرد.

لازم به ذکر است که انرژی موجود در نور لیزر کاملا سطحی بوده و اصلا به عمق آن وارد نمی‌ شود. جالب است بدانید که دستگاه‌ های لیزر به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که تنها پیاز مو را هدف بگیرند. البته پزشک هم باید در این زمینه مهارت لازم را داشته باشید و نور لیزر را به صورت مستقیم و طولانی مدت بر روی فولیکول‌ های پوست قرار ندهد.

البته این توضیحات به معنای بی‌خطر بودن لیزر برای بدن نمی‌ باشد. یعنی اگر مداوم در معرض اشعه لیزر قرار بگیرید، امکان بروز عوارض وجود دارد. به زبان ساده‌ تر می‌ توان گفت که لیزر زمانی بی‌ خطر است که از آن کم استفاده شود و توسط افراد حرفه‌ ای با تجهیزات پیشرفته صورت بگیرد.

همانطور که می‌ دانید، افراد در استفاده از هر چیزی می‌ تواند خطرات و مشکلاتی را در پی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم بین هر دوره لیزر کردن وقفه‌ ای ایجاد کنید تا فولیکول‌ های پوست بتوانند خود را ریکاوری و بازسازی کنند.

لیزر موهای زائد در کلینیک تخصصی دکتر مهدوی نیا

متاسفانه افراد زیادی تصور می کنند لیزر کردن موهای زائد بدن موجب سرطان و نازایی می‌ شود. به همین دلیل از انجام آن اجتناب می کنند. ولی باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه بود و ئد سرطان و نازایی از عوارض لیزر به حساب نمی‌ آید. در نتیجه می‌ توانید با خیالی راحت این روش را انجام داده و موهای زائد خود را برای همیشه از بین ببرید.

ولی توصیه می‌ کنیم در انتخاب کلینیک و پزشک دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که بعضی از کلینیک های غیر معتبر بهداشت را رعایت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند. این مسئله می‌ تواند باعث بروز بیماری‌ های مختلف پوستی شود.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

 لیزر موهای زائد از جمله محبوب‌ ترین ایده آل‌ ترین روش‌ ها جهت از بین بردن موهای اضافی و زائد بدن به حساب می‌ آید. در این مقاله به مزایا و معایب، عوارض و خطرات لیزر پرداختیم. به صورت کلی روش لیزر خطری ندارد و هر فردی می‌ تواند با خیال راحت آن را انجام دهد.

آیا نوع دستگاه لیزر بر بروز عوارض تاثیر دارد؟

بدون شک انتخاب بهترین کلینیک زیبایی برای لیزر و دستگاهی که لیزر با آن انجام می شود، موضوع مهمی است چرا که دستگاه های لیزر غیر استاندارد بدون داشتن مجوز و نظارت دکتر متخصص باعث ایجاد عوارض می شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سایر پست ها
تزریق فیلر لب برای خانمی که روی تخت کلینیک دراز کشیده است.
تزریق بوتاکس به صورت یک زیباجو
برند فیلر
هزینه فیلر بینی