تزریق فیلر
فرم رزرو نوبت و مشاوره تخصصی
آنچه می خوانید:
اشتراک گذاری صفحه
همچنین بخوانید
مرکز تخصصی دکتر مصطفی مهدوی نیا | آیا لیزر موهای صورت عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می‌برد. در طی لیزر موهای زائد، لیزر نوری منتشر می‌کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود‌، که به کیسه‌های لوله ای شکل موجود در پوست (ریشه‌های مو) که باعث تولید مو می‌شوند آسیب می‌رساند. این آسیب رشد موها در آینده را مهار می‌کند یا به تأخیر می‌اندازد. در این متن مطلبی درباره عوارض لیزر موهای زائد صورت را میخوانید. اما آیا لیزر موهای صورت عوارض دارد؟

اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثری رشد موها را برای مدت طولانی به تأخیر می‌اندازد ، اما معمولاً منجر به حذف دائمی مو نمی‌شود. از بین بردن موهای زائد با لیزر برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار موثر است، اما می‌توان آن را با موفقیت در انواع پوست استفاده کرد.

چرا لیزر انجام می‌شود؟

از لیزر موهای زائد برای کاهش موهای زائد استفاده می ‌شود. مکان‌های درمانی معمول شامل پاها، زیر بغل، لب فوقانی، چانه و خط بیکینی است. با این حال، درمان موهای ناخواسته تقریباً در هر منطقه، به جز پلک یا نواحی اطراف آن، امکان‌پذیر است. پوست با خال‌کوبی نیز نباید تحت درمان لیزر قرار بگیرد.

رنگ مو و نوع پوست در موفقیت لیزر موهای زائد تأثیر دارد. اصل اساسی این است که رنگدانه‌های مو، نه رنگدانه‌های پوست، باید نور را جذب کنند. لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست، فقط به فولیکول مو آسیب برساند. بنابراین، تضاد بین رنگ مو و پوست،  موهای تیره و پوست روشن، بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

[irp posts=”10969″ name=”لیزر موهای زائد صورت”]

خطر آسیب به پوست بیشتر است وقتی که تفاوت کمی بین رنگ مو و پوست وجود دارد، اما پیشرفت در فن‌آوری لیزر، لیزر موهای زائد را به گزینه‌ای خوب برای افرادی که پوست تیره‌تر دارند تبدیل کرده است.

لیزر موهای زائد برای رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی‌کنند کمتر موثر است: خاکستری، قرمز ، بور و سفید. با این حال، گزینه‌های لیزر درمانی برای موهای رنگ روشن همچنان در حال توسعه است.

خطرات و عوارض جانبی لیزر موهای زائد

خطرات عوارض جانبی با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت‌های قبل از درمان و پس از درمان متفاوت است. در صورتیکه به کلینیک‌ تخصصی پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید این ریسک به حداقل می‌رسد. شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد صورت عبارتند از:

سوزش پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد امکان‌پذیر است. علائم و نشانه‌ها معمولاً طی چند ساعت از بین می‌روند.

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد صورت عبارتند از:

  • سوزش پوست: ناراحتی موقت، قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد امکان‌پذیر است. علائم و نشانه‌ها معمولاً طی چند ساعت از بین می‌روند.
  • تغییر رنگدانه‌ها: لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقتی یا دائمی باشند. روشن شدن پوست در درجه اول برای کسانی که از قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل یا بعد از درمان اجتناب نمی کنند و کسانی که پوست تیره دارند اتفاق می‌افتد.

به ندرت، لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد تاول، ایجاد پوسته، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر شامل سفیدی موهای زائد یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست تیره‌تر است. به دلیل احتمال آسیب شدید چشم، لیزر موهای زائد برای پلک‌ها، ابروها یا مناطق اطراف آن توصیه نمی‌شود.

زنی در حال لیزر موهای زائد خود -عوارض لیزر موهای زائد صورت

پزشک متخصص لیزر موهای زائد

اگر به لیزر موهای زائد علاقه دارید، پزشکی را انتخاب کنید که دارای تابلوی تخصصی مانند پوست یا جراحی زیبایی باشد و تجربه لیزر موهای زائد بر روی نوع پوست شما را داشته باشد. اگر یک دستیار پزشک یا یک پرستار مجاز این روش را انجام دهد، مطمئن شوید که پزشک در طول دوره‌های درمانی نظارت می‌کند و در محل در دسترس است. در مورد اسپا، سالن‌ها یا سایر امکاناتی که به افراد غیر پزشکی اجازه می‌دهد موهای زائد را با لیزر انجام دهند‌، احتیاط کنید.

قبل از لیزر موهای زائد، با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود آیا این گزینه درمانی مناسبی برای شماست یا خیر. پزشک شما احتمالاً موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، از جمله استفاده از دارو، سابقه اختلالات پوستی یا زخم، و روش‌های قبلی حذف مو
  • درباره خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله آنچه لیزر موهای زائد می‌تواند برای شما انجام دهد صحبت کنید
  • عکس بگیرید تا برای ارزیابی قبل و بعد و بررسی طولانی مدت استفاده شود

در جلسه مشاوره، در مورد یک برنامه درمانی و هزینه‌های مربوطه صحبت کنید.

پزشک همچنین دستورالعمل‌های خاصی را برای آماده سازی برای لیزر موهای زائد ارائه می‌دهد. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرار نگرفتن در معرض خورشید. توصیه‌های پزشک خود را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل و بعد از درمان دنبال کنید. هر زمان که بیرون می‌روید، از کرم ضد آفتاب SPF30 استفاده کنید.
  • روشن کردن پوست: از هرگونه کرم ضد آفتاب پوست که باعث تیرگی پوست شما می‌شود خودداری کنید. اگر اخیراً پوست خود را برنزه یا تیره کرده‌اید، ممکن است پزشک کرم سفید کننده پوست را نیز برای شما تجویز کند.
  • اجتناب از سایر روش‌های حذف مو: وکس، اپیلاسیون و الکترولیز می‌تواند فولیکول مو را مختل کند و حداقل چهار هفته قبل از درمان باید از آن اجتناب شود.
  • اصلاح ناحیه درمان: اصلاح یک روز قبل از لیزر درمانی توصیه می‌شود.

لیزر موهای زائد در چند جلسه نتیجه می دهد؟

لیزر موهای زائد معمولاً به دو تا شش جلسه درمانی نیاز دارد. فاصله بین درمان‌ها بسته به مکان متفاوت خواهد بود. در مناطقی که مو به سرعت رشد می‌کند، مانند لب بالا، درمان ممکن است طی چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی با رشد آهسته مو، مانند پشت، ممکن است هر 12 تا 16 هفته درمان انجام شود.

برای هر روش درمانی، از عینک مخصوص استفاده می‌کنید تا از چشمان شما در برابر اشعه لیزر محافظت کند. در صورت لزوم یک دستیار ممکن است مکان لیزر را دوباره اصلاح کند. ممکن است پزشک برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول درمان، از بی‌حس کننده موضعی روی پوست شما استفاده کند.

در طول درمان و لیزر موهای زائد صورت

پزشک دستگاه لیزر دستی را به پوست شما فشار می‌دهد. بسته به نوع لیزر، ممکن است از یک دستگاه خنک کننده در نوک دستگاه یا یک ژل خنک برای محافظت از پوست شما و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود. وقتی پزشک لیزر را فعال می‌کند، پرتوی لیزر از طریق پوست شما به فولیکول‌های مو منتقل می‌شود. گرمای شدید ناشی از پرتوی لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند که رشد مو را مهار می‌کند. درمان یک منطقه کوچک، مانند لب بالا، ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد. درمان یک منطقه بزرگتر مانند پشت ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

عوارض لیزر موهای زائد صورت

از عوارض لیزر موهای زائد صورت در چند ساعت اول پس از لیزر ممکن است متوجه قرمزی و تورم شوید. برای کاهش هرگونه ناراحتی، یخ را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید. اگر بلافاصله پس از لیزر موهای زائد واکنش پوستی داشته باشید، ممکن است پزشک کرم استروئیدی را در ناحیه آسیب دیده قرار دهد.

پس از لیزر موهای زائد و بین درمان‌های برنامه‌ریزی شده، از تابش نور خورشید جلوگیری کنید و به مدت شش هفته یا طبق دستور پزشک از سولاریوم استفاده نکنید. روزانه از کرم ضد آفتاب SPF30 استفاده کنید.

عوارض لیزر صورت

عوارض لیزر موهای زائد صورت بسته به شخص متفاوت است: تغییر رنگدانه‌ها، که باعث تیره‌تر شدن یا رشن‌تر شدن قسمتی از پوست می‌شود، و با گدشت زمان از بین می‌رود، درد خفیف و قرمزی در محل درمان، برای اکثر افراد گذرا است. افرادی که دچار قرمزی و تورم در محل لیزر موهای زائد صورت می‌شوند، با گدشت زمان این موضوع بر طرف می‌شود. در بعضی مواقع ممکن است پوسته پوسته شدن بوجود بیاید، که دائمی نیست و با گذشت زمان از بین می‌رود.

تمام این مشکلات اگر به مراکز معتبر مراجعه کنید و یا از دستگاه‌های استاندارد و مناسب با پوست شما استفاده شود کمتر خواهند شد.

 

موها بلافاصله نمی‌ریزند، اما آنها در طی چند روز تا چند هفته از بین خواهند رفت. درمان های مكرر معمولاً لازم است زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی در یك چرخه اتفاق می‌افتد و لیزر درمانی در مرحله رشد جدید با فولیكول های مو بهترین نتیجه را می‌دهد.

نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش‌بینی آنها دشوار است.

منبع

Mayoclinic

عوارض لیزر صورت و بدن

در مطالب قبلی اشاره ایی به عوارض لیزر صورت شد. ممکن است برای افرادی که قصد انجام این عمل را دارند سوالی پیش بیاید که آیا عوارض لیزر صورت زنان و مردان متفاوت است؟ قبل تر به صورت مختصر برای شما توضیحاتی دادیم اما در ادامه سعی بر آن داریم که توضیحات تکمیل تری به شما ارائه دهیم:

سوختگی در لیزر موهای زائد

سوختگی یکی از رایج ترین عوارض لیزر می باشد که این مسئله به سه درجه تقسیم می شود. درجه یک خیلی جدی نیست و با مرور زمان بهتر می شود هرچند که باید در نظر داشت که سوختگی درجه 2 و 3 همراه با تاول خواهد بود و همچنین ممکن است که با پوست پوست شدن دست همراه باشد. در نظر داشته باشید که اگر در زمان لیزر درد و یا احساس گرمای زیادی داشتید باید به تکنسین خود اطلاع بدهید.

پوسته پوسته شدن و ایجاد زخم و یا خراشیدگی در لیزر موهای زائد

بعضی اوقات لیزر به طوری فولیکول های مو را تحریک می کند که باعث خون ریزی یا زخم ایجاد می شود. اما باید یادآور شویم که این موضوع در افرادی که موهای زیر پوستی دارند معمولا رخ می دهد البته پوسته پوسته شدن پوست مربوط به استفاده بیش از حد لیزر در منطقه ربط دارد.

تاول بعد از لیزر موهای زائد

بعد از لیزر کردن موهای زائد خود اگر پوستتان تاول زده باشد می توان گفت شما دچار سوختگی درجه دو شده اید. باید زکر کنم که این موضوع مربوط به نابلد بودن و تازه کار بودن تکنسین ها می شود تاول ها دردناک هستند و اگر درمان نشوند ممکن است سبب ایجاد اسکار و جای سوختگی و حتی تغییر رنگ دانه های پوستی شوند.

لکه های روشن روی پوست بعد از لیزر موهای زائد

روشن شدن پوست یا به عبارتی دیگر هیپوپیگمانتاسیون به علت آن است که پرتو های لیزی به جای آن که به فولیکول مو جذب شوند به پوست جذب می شوند که باید گفت پرتوهای نوری باعث می شوند که ملانین پوست مشکل دار و یا خراب شوند ایم مسائل معمولا تا دو ماه ادامه دارند و بعضی اوقات ممکن است همیشگی باشند.

اسکار و جای سوختگی بعد از لیزر موهای زائد

در موارد بسیار اندکی مشاهده شده است که بعد از لیزر موهای زائد زخم و اسکار در بدن ایجاد شده است. در کتاب های زیادی ارتباط با این موضوع و علت های آن نوشته شده است اما شایع ترین علت آن استفاده اشتباه از دستگاه لیزر است.

کبودی بعد از لیزر موهای زائد

کبودی را می توان یکی از نادرترین خطرات لیزر دانست.حساس بودن پوست بعضی از بیماران باعث شده است که بعد از انجام لیزر کبودی بروی پوست آن ها دیده شده باشد اما با متوقف کردن استفاده از داروهایی مانند آسپرین و یا مصرف نکردن ویتامین ای E به مدت 2 هفته قبل از درمان از ایجاد این کبودی ها جلوگیری کرد.

آسیب دیدگی چشم بعد از لیزر موهای زائد

لیزر صورت زنان و لیزر صورت مردان در بعضی مواقع می تواند این عوارض را داشته باشد اما به یاد داشته باشید که این اتفاق بسیار نادر است و خیلی کم اتفاق می افتد. به علت همین عوارض پزشکان مختلفی استفاده از لیزر را در اطراف حدقه ی چشم توصیه نمی کنند.

پزشک متخصص لیزر موهای زائد

همانطور که در بالا مشاهده کردید برای شما از عوارض لیزر صورت هم به طور جزعی و هم به صورت کلی بیان کرده شد. از عوارض لیزر صورت زنان و مردان گفتیم و شما را با عوارض لیزر آشنا کردیم. اما باید خاطر نشان کرد که با مراجعه به پزشک متخصص و همراه شدن با تکنسین های مجرب می تواند این عوارض را صورت چشم گیری کاهش و یا اصلا رخ ندهند. پیشنهاد می شود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از انجام هرگونه عملی بدون مشاوره با پزشک پرهیز کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سایر پست ها
تزریق فیلر لب برای خانمی که روی تخت کلینیک دراز کشیده است.
تزریق بوتاکس به صورت یک زیباجو
برند فیلر
هزینه فیلر بینی